Onze antwoorden op jouw vragen

We kunnen ons goed voorstellen dat je allerlei vragen hebt over het kopen of verkopen van een huis en wat wij daarin voor jou kunnen betekenen. Daarom hebben we de belangrijkste vragen en antwoorden alvast voor jou op een rijtje gezet. Staat jouw brandende vraag er niet bij? Neem dan gerust contact met ons op, want als ervaren makelaar beantwoorden wij graag ál jouw vragen.

Antwoorden op jouw vragen

Een energielabel laat zien hoe energiezuinig je huis is en welke energiebesparende maatregelen er mogelijk zijn. De labelklassen voor woningen lopen van A t/m G. Woningen met een A-label zijn het energiezuinigst, woningen met een G-label zijn het minst energiezuinig. Het label geeft daarnaast ook een overzicht van een aantal kenmerken van je huis, zoals de gebruikte isolatie, beglazing en verwarming.

Iedere woning heeft een voorlopig energielabel. Het voorlopig energielabel is een inschatting op basis van de gegevens die geregistreerd staan bij het Kadaster, zoals het bouwjaar en het woningtype. Als je besluit om je huis te verkopen of verhuren moet je een definitief energielabel voor de woning aanvragen. Tot en met 31 december 2020 kon je dit vrij eenvoudig online regelen. Vanaf 1 januari 2021 is dit echter niet meer mogelijk en dien je een erkend energie-adviseur in te schakelen. De kosten bedragen circa € 250 tot € 400.

Let op: het definitieve energielabel moet in alle promotie genoemd worden. Nog even snel aanvragen voordat er getekend wordt bij de notaris is er dus niet meer bij. Wij hebben goede contacten met energie-adviseurs uit de regio die als het moet snel een inspectie kunnen uitvoeren. Vraag ons gerust naar de mogelijkheden.

Jazeker, dit kan! Wij werken samen met enkele gerenommeerde hypotheekadviseurs uit de regio. Dit zijn adviseurs met een grote staat van dienst die bovendien gewend zijn om snel te schakelen. Dus ook als je snel een hypotheek(advies) nodig hebt, brengen wij je in samenwerking met onze partners graag verder. Neem direct contact met ons op voor meer informatie.

De ‘Kosten koper’ zijn de reguliere bijkomende kosten bij een woningtransactie die voor rekening van de koper zijn, zoals de overdrachtsbelasting, de kosten voor het opmaken van de akte van levering en de kosten van het inschrijven van de akte in het kadaster. De courtage van de makelaar valt hier niet onder. Als verkoper draag je zelf de kosten voor het inschakelen van een verkoopmakelaar. Steeds meer mensen schakelen ook een aankoopmakelaar in. Deze kosten zijn uiteraard voor de koper.

De kosten die wij in rekening brengen bestaan uit promotiekosten en courtage. Met ons Dichtbij Promotieplan brengen wij jouw woning optimaal en met behulp van de nieuwste online marketingtechnieken onder de aandacht. Het Dichtbij Promotieplan kost € 695 en deze kosten betaal je aan ons bij aanvang van onze werkzaamheden.

Daarnaast berekenen wij ook courtage. De courtage kunnen we op drie manieren realiseren.

  1. Vast percentage op basis van de gerealiseerde verkoopprijs;
  2. Vast percentage op basis van de gerealiseerde verkoopprijs met bonus als de woning boven de vraagprijs wordt verkocht;
  3. Een vaste prijs.

Jij mag zelf kiezen op basis van welke optie je ons aan het werk zet. Kies vooral voor de optie waar jij je het beste bij voelt.

Met het Dichtbij Promotieplan zorgen we ervoor dat jouw huis de aandacht krijgt die het verdient. Hoewel de meeste huizen op dit moment snel verkocht worden, vinden wij dat geen reden om niet ons uiterste best te doen voor jou. Ons Dichtbij Promotieplan bestaat uit een aantal onderdelen:

  • Professionele foto’s, video, 2D- en 3D-plattegronden.
  • Opmaak van een professionele advertentie en digitale brochure.
  • UNIEK: plaatsing van de advertentie op onze sociale mediakanalen waarbij wij afhankelijk van de locatie een bepaald minimum aantal views garanderen.
  • Plaatsing van de advertentie op onze website.
  • Speciale vermelding op Funda als Blikvanger, waardoor jouw huis 3x vaker wordt bekeken dan een reguliere woning op Funda.

Zo doen wij er alles aan om net die ene koper voor jouw huis te vinden! Lees meer over onze werkwijze bij Verkopen.

Traditioneel werken makelaars op basis van een variabele courtage: een vooraf afgesproken percentage van de gerealiseerde verkoopprijs. Tegenwoordig wordt hier nogal eens een bonusregeling aan gekoppeld: als de woning boven de vraagprijs (of bieden-vanaf-prijs) wordt verkocht, dan heeft de makelaar recht op een extra bonus. Als de makelaar werkt op basis van deze bonusstructuur, dan is de basiscourtage lager, en wordt dit bij een goede opbrengst gecompenseerd door de bonus.

Het voordeel van een variabele courtage is dat het de makelaar de beste prikkel geeft om een zo hoog mogelijke verkoopprijs uit te onderhandelen. Het nadeel is dat je van te voren niet precies weet hoeveel de makelaar gaat kosten. Daarom wordt er tegenwoordig ook gewerkt op basis van een vaste courtage, dan weet je van te voren wel precies wat je kwijt bent.

Voor ons maakt het niet uit op basis van welke courtageregeling wij aan het werk gaan. Op basis van onze Beste Opbrengst Methode doen wij altijd ons uiterste best om de beste deal voor jou uit het vuur te slepen. Wil je hier meer over weten? In een persoonlijk gesprek leggen we jou graag uit hoe we dit doen.

Bij aankoop werkt een courtage met een variabel tarief op basis van de aankoopprijs uiteraard niet. Daarom werken wij bij aankoop altijd op basis van een vast tarief. Dit tarief is met name afhankelijk van de mate van ondersteuning die jij wilt krijgen van ons. Lees hier meer over bij Kopen.

Ons werkgebied bestaat uit de gemeenten Rotterdam, Capelle a/d IJssel, Zuidplas (Moerkapelle, Moordrecht, Nieuwerkerk aan den IJssel, Oud Verlaat en Zevenhuizen) en Waddinxveen. Wil je buiten ons werkgebied je woning verkopen? Bel ons dan gerust even op, dan bekijken we samen of we ook jouw huis snel en succesvol kunnen verkopen. Als aankoopmakelaar zijn we actief in Rotterdam en (verre) omstreken. Voor ons is het niet snel te ver weg!

Jazeker! Wij zijn lid van VBO, de snelst groeiende vereniging van makelaars en taxateurs van Nederland. Voor jou als consument is het grootste voordeel hiervan dat je kunt vertrouwen op een deskundige makelaar met kennis van zaken. Als VBO-lid moeten wij namelijk aan bepaalde kwaliteitsstandaarden voldoen en ons regelmatig laten bijscholen. Zo blijven wij steeds op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving en de woningmarkt. Daarnaast hanteren wij als VBO-lid ‘consumentvriendelijke’ algemene voorwaarden. Mocht je niet tevreden zijn over onze dienstverlening, dan is het goed om te weten dat wij onderworpen zijn aan een speciale geschillen- en tuchtregeling van VBO. Lees meer over ons lidmaatschap van VBO.

Uiteraard doen we ons uiterste best om er voor te zorgen dat je na afloop 100% tevreden bent. Mocht je desondanks niet tevreden zijn, dan zullen we eerst proberen om er in onderling overleg met elkaar uit te komen. Vaak is een goed gesprek voldoende om de lucht te klaren. Levert dit geen goed resultaat op? Dan kun je als je schade hebt geleden terecht bij de Commissie Makelaardij van de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC). Daarnaast zijn wij lid van het onafhankelijk Tuchtcollege Makelaardij Nederland (TCMNL). Op de website van de Commissie en het Tuchtcollege vind je meer informatie.

Als VBO-makelaar hanteren wij de VBO Algemene Consumentenvoorwaarden Makelaardij. Samen met de VBO Beroeps- en gedragscode en Het reglement op de Tuchtrechtspraak zijn deze gebundeld in één document. Dit document, de Algemene Consumentenvoorwaarden en Reglementen, vind je op de pagina Algemene voorwaarden, Privacyverklaring, Disclaimer. Mocht je hierover vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op.

Uiteraard gaan wij met de grootste zorgvuldigheid met jouw persoonlijke gegevens om. Dit zijn we ook verplicht vanuit de (Europese) wet- en regelgeving en vanuit onze branche-organisatie VBO. Op de pagina Algemene voorwaarden, Privacyverklaring, Disclaimer lees je in onze Privacyverklaring hoe wij jouw gegevens verwerken.

Als je een woning op onze website wilt bezichtigen, dan kun je op verschillende manieren contact met ons opnemen. Uiteraard kun je het formulier ‘Plan bezichtiging’ invullen die je op iedere woningpagina kunt vinden. Daarnaast kun je ons bellen, whatsappen of e-mailen.

Wil je ook je eigen woning gaan verkopen? Dan zijn wij dé makelaar die jou verder brengt. Op onze pagina Verkopen vindt je meer informatie over het verkopen van je huidige woning. Uiteraard kun je ook direct contact met ons opnemen voor het inplannen van een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Nadat je een bezichtiging hebt ingepland krijg je van ons toegang tot een persoonlijk online portaal. Op dit portaal vind je alle informatie over de woning en kun je een bod uitbrengen met behulp van een speciaal biedingsformulier. Door de opbouw van het formulier word je geholpen om een weloverwogen bod te formuleren. Je bod is niet zichtbaar voor de andere bieders en wordt ook niet gedeeld met hen. Het is alleen bekend bij de makelaar en verkoper. Op onze aanbodpagina vind je al ons actuele aanbod.

Jazeker, dit kan! Wij werken samen met enkele gerenommeerde taxateurs uit de regio. Dit zijn ervaren specialisten met veel kennis van de lokale woningmarkt die bovendien gewend zijn om snel te schakelen. Dus ook als je een taxatie nodig hebt, brengen wij je in samenwerking met onze partners graag verder. Neem direct contact met ons op voor meer informatie.

Een taxatierapport is een uitgebreid rapport dat de huidige waarde van de woning en de belangrijkste eigenschappen en omgevingsfactoren vermeldt. Het is een officieel document dat door de Belastingdienst, banken en verzekeraars wordt geaccepteerd. Het rapport moet dan ook worden goedgekeurd door een onafhankelijk instituut. Een taxatierapport heb je nodig wanneer je een nieuwe woning koopt en daarbij een nieuwe hypotheek afsluit. Je woning dient dan als onderpand voor de bank. De bank wil natuurlijk zeker weten dat jouw woning de waarde dekt van de hypotheek die ze verstrekken. Soms heb je ook een taxatierapport nodig bij het verhogen of oversluiten van je hypotheek.

Een waardebepaling is een door een VBO-makelaar uitgevoerde berekening van de huidige marktwaarde van de woning. De waarde wordt onder andere gebaseerd op de staat en uitstraling van de woning, de oppervlakte, locatie en omgeving. Daarnaast wordt er uiteraard gekeken naar de ontwikkelingen op de (lokale) woningmarkt. Een waardebepaling is een stuk minder uitgebreid dan een taxatierapport en kan niet gebruikt worden bij het aanvragen, verhogen of oversluiten van een hypotheek. Een waardebepaling is handig als je overweegt om je huis te verkopen. Je hebt dan een goed beeld van wat je woning op zou kunnen brengen.

Een taxatie kost al snel meer dan € 700, terwijl een waardebepaling bij Dichtbij Makelaardij gratis is! Op onze pagina Gratis waardebepaling kun je binnen twee minuten een indicatie krijgen van de waarde van je woning. Wil je een nauwkeurige waardebepaling hebben? Lees dan verder op de pagina Verkopen of Verkopen & kopen. Je kunt uiteraard ook direct contact opnemen met ons voor het inplannen van een vrijblijvend en kosteloos adviesgesprek. Wij brengen je verder.

Een optie op een bestaande woning houdt in dat de verkoper aan de potentiële koper een optie verleent om binnen een bepaalde periode te beslissen of hij de woning daadwerkelijk wil aankopen tegen een aantal overeengekomen voorwaarden. De verkoper kan gedurende deze periode van bijvoorbeeld één week de woning niet aan een ander verkopen. De potentiële koper heeft de keuze om de optie ‘te lichten’ – dus tot aankoop over te gaan – of om de optie ‘te laten verlopen’.

Met het verkrijgen van de optie ‘koopt’ de potentiële koper tijd om nog eens goed na te kunnen denken over de voor- en nadelen van het kopen van de woning. De optie is dus een recht voor de potentiële koper waar soms een vergoeding voor betaald dient te worden aan de verkoper. Als de koop doorgaat dan wordt deze vergoeding omgezet in een voorschot op de koopprijs. Ziet de potentiële koper echter af van het lichten van de optie, dan is hij de vergoeding definitief kwijt. De verkoper kon immers gedurende de looptijd van de optie zijn woning niet aan een ander verkopen.

Als potentiële koper kun je het verlenen van een optie door de verkoper niet afdwingen. In de huidige ‘verkopersmarkt’ wordt er dan ook zelden een optie afgegeven door een verkoper. Bij nieuwbouw daarentegen is het verkrijgen van een optie nog wel gebruikelijk. Als je ingeloot wordt bij een nieuwbouwproject, dan krijg je automatisch een optie, meestal voor een week. In deze periode kun je bijvoorbeeld met je financieel adviseur praten zodat je zeker weet dat de aankoop van de nieuwbouwwoning een goede keuze is. Als je de optie niet licht, dan wordt de optie gegeven aan de eerstvolgende op de wachtlijst.

Overigens moet je de optie niet verwarren met de wettelijke drie dagen bedenktijd. Ongeacht of er sprake is geweest van een optie, heb je als consument ná ondertekening van de koopovereenkomst nog drie dagen de tijd om de koop zonder opgave van reden te ontbinden.

Als je een huis ‘onder bod’ ziet staan, dan wil dat zeggen dat er mondeling overeenstemming is bereikt over de (ver)koop van de woning, maar dat de koopovereenkomst nog niet door beide partijen is ondertekend. In deze periode wordt door de verkoopmakelaar de koopovereenkomst opgesteld, waarna vervolgens verkoper, koper en zijn aankoopmakelaar de koopovereenkomst bekijken en eventuele wijzigingen kunnen worden doorgevoerd. Als er overeenstemming is bereikt over de inhoud dan wordt de overeenkomst door de verkoper en koper ondertekend.

Veel mensen denken dat als hun bod mondeling of per e-mail wordt geaccepteerd, zij zeker kunnen zijn van de woning. Dit is echter niet waar! Zo lang de koopovereenkomst nog niet door beide partijen is ondertekend, kan de verkoper nog ingaan op andere biedingen. Als de verkoopmakelaar in deze periode nog een ander bod ontvangt, is hij zelfs verplicht om dit aan de verkoper te melden. Uiteraard is de verkoper niet verplicht op dit nieuwe bod in te gaan, maar hij mag dit wel degelijk.

Zeker voor de bieder is dit natuurlijk geen leuke situatie. Daarom zullen wij er altijd naar streven om de koopovereenkomst zo snel mogelijk getekend te hebben. Als jouw aankoopmakelaar kun je er zeker van zijn dat wij behoorlijk zullen pushen om zo snel mogelijk een getekende koopovereenkomst in handen te hebben, zodat jouw droomwoning je niet door de vingers glipt! Als dit betekent dat we ’s avonds of op zaterdag hiervoor aan de slag moeten, dan doen we dit uiteraard!

Wil je weten hoe wij jou verder brengen als jouw persoonlijke aankoopmakelaar? Lees dan verder op de pagina Kopen.

De koopovereenkomst is een schriftelijk document met daarin vermeld alle afspraken tussen de verkoper en koper met betrekking tot de (ver)koop van de woning. Het model dat wij als VBO-makelaar gebruiken is vastgesteld door de Nederlandse brancheverenigingen in samenspraak met de Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis.

Als je als consument een woning koopt is het verplicht om alle afspraken in een schriftelijke overeenkomst vast te leggen. Deze verplichting is er om de koper te beschermen tegen een overhaaste of ondoordachte beslissing om de woning aan te kopen. Uiteraard adviseren wij je uitvoerig over de inhoud van deze belangrijke overeenkomst. Meer informatie over onze unieke werkwijze vind je op onze pagina’s Verkopen, Kopen en Verkopen & kopen.

Naast het vereiste van een schriftelijke overeenkomst wordt je als koper ook beschermd op basis van de wettelijke bedenktijd. Als je als consument een woning koopt heb je ná ondertekening van de koopovereenkomst nog drie dagen de tijd om de koop alsnog en zonder opgave van reden te ontbinden.

De bedenktijd begint om 00:00 van de dag die volgt op de dag dat de door verkoper(s) en koper(s) ondertekende koopovereenkomst aan de koper ter hand is gesteld. Als de bedenktijd eindigt op een zaterdag, zondag of officieel erkende feestdag dan wordt deze verlengd tot en met de eerstvolgende dag die geen zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag is. De bedenktijd wordt zo nodig zoveel verlengd dat er ten minste twee dagen in voorkomen die geen zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag zijn.

Heb je vragen over de bedenktijd? Of wil je meer weten over wat er allemaal komt kijken bij het aankopen van jouw nieuwe droomhuis? Lees dan verder op de pagina Kopen of neem direct contact met ons op. Wij helpen je graag!

Het is gebruikelijk dat de verkoper en koper in het bijzijn van de betrokken makelaars net vóór de overdracht bij de notaris gezamenlijk de woning inspecteren. Het belangrijkste doel van de inspectie is om te controleren of de woning wordt opgeleverd zoals afgesproken. De woning zal namelijk – tenzij anders afgesproken – in dezelfde staat moeten zijn als ten tijde van de laatste bezichtiging. Daarnaast wordt de Lijst van zaken doorgenomen. Wanneer bijvoorbeeld is overeengekomen dat de wasmachine bij de koop is inbegrepen, wordt tijdens de inspectie bekeken of de machine er nog staat en naar behoren functioneert. Tenslotte worden ook de meterstanden opgenomen. Een inspectie van de woning duurt normaliter 30 tot 45 minuten.

Als er (verborgen) gebreken worden geconstateerd dan zal er direct uitgezocht worden of de verkoper hiervoor aansprakelijk is en zo ja, hoe dit opgelost gaat worden. Dit wordt genoteerd op het inspectieformulier. Het inspectieformulier wordt vervolgens aan de notaris overhandigd. De eindinspectie lijkt dus een formaliteit maar is erg belangrijk: het zorgt er voor dat de verkoper en koper met een gerust hart naar de notaris kunnen gaan.

De notaris is degene die het eigendom van de woning laat overgaan van de verkoper naar de koper. Hiervoor maakt hij de akte van levering op. Deze wordt ook wel leveringsakte, transportakte of simpelweg eigendomsbewijs genoemd. Als de koper een hypotheek heeft afgesloten om de aankoop te financieren maakt de notaris ook de hypotheekakte op.

De akte van levering is een officieel document waarin is vastgelegd dat de woning en de grond in eigendom wordt overgedragen van de verkoper naar de koper. De akte wordt door de notaris persoonlijk toegelicht en vervolgens door verkoper, koper en de notaris zelf ondertekend. De notaris zorgt er vervolgens voor dat de akte wordt ingeschreven in het Kadaster.

Eigenaar worden van een woning gebeurt door ‘verkrijging onder algemene titel’ of ‘verkrijging onder bijzondere titel. Verkrijging onder algemene titel vindt plaats als je een woning erft. Verkrijging onder bijzondere titel vindt plaats door overdracht, verjaring of onteigening. Bij verkoop en koop van een woning is er sprake van overdracht.

Voor een geldige overdracht stelt de wet drie eisen waaraan in principe allemaal voldaan moet worden:
1. De verkoper moet beschikkingsbevoegd zijn, hij of zij moet dus bevoegd zijn om de woning aan de koper over te dragen;
2. Er moet een geldige titel zijn, oftewel een door beide partijen ondertekende koopovereenkomst;
3. Er moet een levering plaatsvinden. De levering vindt plaats bij de notaris door middel van een akte van levering. Vervolgens zorgt de notaris voor inschrijving van de akte van levering in het Kadaster.

Je bent dus pas eigenaar van de woning als de woning aan jou is geleverd bij de notaris én deze levering is ingeschreven in het Kadaster!

Bij het kopen van een woning die onderdeel is van een groter gebouw koop je een appartementsrecht, in de volksmond vaak afgekort tot ‘appartement’. Dat betekent juridisch gezien dat je twee dingen aanschaft: een stukje mede-eigendom van het gehele gebouw én het exclusieve recht om de betreffende woning (het appartement) in het gebouw te mogen gebruiken. Een appartementsrecht ontstaat door een gebouw door middel van een notariële akte van splitsing te verdelen in kleinere gebruiksruimten. Van de algemene ruimten zoals bijvoorbeeld de hal, het trappenhuis, de lift, het dakterras of de binnentuin mogen alle appartementseigenaren gebruikmaken.

Omdat je samen met alle andere appartementseigenaren eigenaar bent van het gehele gebouw gelden er regels waaraan iedereen zich moet houden. Daarom wordt er bij de splitsing van een gebouw van rechtswege een vereniging van eigenaren (VvE) opgericht. In de splitsingsakte dient een splitsingsreglement opgenomen te zijn waarin de belangrijkste gedragsregels voor eigenaren en bewoners staan vermeld. In vrijwel alle splitsingsakten wordt verwezen naar het zogenaamde Modelreglement. Daarnaast wordt er vaak ook een huishoudelijk reglement opgesteld waarin leef- en gedragsregels worden benoemd die niet in het splitsingsreglement worden beschreven.

Ben je van plan om een appartement te gaan kopen? Lees hier meer over de mogelijkheden om jou daarin te helpen als jouw persoonlijke aankoopmakelaar.

Het doel van de vereniging van eigenaren (VvE) is het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de appartementseigenaren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het onderhoud en de instandhouding van alle gemeenschappelijk zaken van het gebouw, zoals de fundering, het dak, de liftinstallatie, de trappenhuizen en de gemeenschappelijke installaties. De VvE is verplicht een reservefonds te beheren voor toekomstige onderhoudskosten.

De VvE bestaat uit een algemene ledenvergadering (ALV) en een bestuur. Het bestuur zorgt voor de dagelijkse gang van zaken, zoals de uitvoering van reparaties en onderhoud. Bij grotere gebouwen is dit beheer vaak uitbesteed aan een professionele beheerder: een bedrijf die het beheer voert over verschillende appartementencomplexen.

De ALV bestaat uit alle appartementseigenaren en vindt minimaal éénmaal per jaar plaats: de zogeheten VvE-vergadering. In de vergadering worden besluiten genomen over het onderhoud van het gebouw, maar bijvoorbeeld ook over de overlast veroorzaakt door één van de bewoners. Voor een besluit is een meerderheid van stemmen nodig. Dit komt in de praktijk neer op de helft plus één, tenzij het splitsingsreglement anders bepaalt.

De ALV keurt ook de uitgaven van het afgelopen boekjaar goed en bepaalt de begroting voor het komende jaar. De uitgaven worden betaald uit de ledenbijdragen, vaak VvE-bijdrage of servicekosten genoemd. Deze maandelijkse bijdrage kan zeker in nieuwe gebouwen met een hoog niveau van service behoorlijk oplopen. Ook in oudere gebouwen waarin tot verduurzaming wordt overgegaan wordt de bijdrage soms fors verhoogd.

De servicekosten van de VvE zijn de periodieke bijdragen die iedere eigenaar van een appartementsrecht moet betalen aan de vereniging. De hoogte van de bijdrage is gebaseerd op het aandeel dat het betreffende appartement heeft in de gemeenschap. Het penthouse op de hoogste verdieping betaalt een hogere VvE-bijdrage dan de kleinere appartementen lager in het gebouw. De hoogte van de servicekosten is gebaseerd op het Meerjarenonderhoudsplan.

De servicekosten worden gebruikt voor het sparen voor groot onderhoud en het plegen van onvoorzien onderhoud. Maar bijvoorbeeld ook voor de schoonmaak van de gezamenlijke ruimten, glazenwassen, onderhoud aan de liftinstallatie en het verzorgen van de gezamenlijke binnentuin. In sommige gebouwen worden ook de nutsvoorzieningen (gedeeltelijk) geleverd via de VvE. Bijvoorbeeld als het gebouw blokverwarming heeft. In dat geval wordt er door de VvE een maandelijks voorschotbedrag met een jaarlijkse verrekening in rekening gebracht aan iedere bewoner.

Een meerjarenonderhoudsplan (MJOP) – soms ook wel meerjarenonderhoudsbegroting (MJOB) genoemd – wordt door de algemene ledenvergadering van de VvE vastgesteld voor een langere periode, vaak 10 tot 20 jaar. In het plan staat welke onderdelen van het appartementencomplex op welk moment onderhoud nodig hebben en wat de te verwachten kosten zijn hiervan. In combinatie met de maandelijkse opbrengsten uit de VvE-bijdragen ontstaat zo een beeld van de inkomsten en uitgaven op de middellange en lange termijn. Vaak wordt een MJOP opgesteld of bijgesteld met behulp van een bouwkundige. De bouwkundige bekijkt de huidige staat van het gebouw en bepaalt aan de hand daarvan de resterende levensduur en de kosten van onderhoud, renovatie of vernieuwing.

Een slapende vereniging van eigenaren is een VvE die wel is opgericht door middel van een notariële akte van splitsing, maar niet actief gebruikt wordt. Bij een slapende VvE worden er geen maandelijkse servicekosten in rekening gebracht bij de appartementseigenaren, is er geen reservefonds en wordt er niet periodiek vergaderd. Ook is de vereniging niet ingeschreven in de Kamer van Koophandel, zijn er geen vergadernotulen en is er geen balans, exploitatierekening of -begroting beschikbaar.

Een slapende VvE brengt grote risico’s met zich mee. Bij een actieve vereniging wordt er gespaard voor groot onderhoud. Bij een slapende VvE is er geen spaarpot. Op het moment dat er groot of onvoorzien onderhoud moet plaatsvinden zijn er van alle bewoners opeens een grote bijdragen nodig. Grote kans dat er een appartementseigenaar niet wil meebetalen, bijvoorbeeld omdat hij/ zij van plan is het appartement binnen enkele jaren te verkopen. Ook als je zelf het appartement gaat verkopen, loop je de kans dat de koper van jouw appartement geen financiering krijgt.

Heb je een woning op het oog met een slapende VvE? Of wil je jouw VvE actief maken? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag.

Staat jouw brandende vraag er niet bij? Neem dan nu contact met ons op. Wij helpen je graag!

Gratis waardebepaling in 1 minuut